Đề bài

Read the text. Complete each sentence with NO MORE THAN TWO WORDS.

ECOTOURISM IN THE RAINFOREST OF CAMBODIA

The Cardamom Mountains of Cambodia is Southeast Asia's largest remaining rainforest. In the mountains, there is a variety of ecosystems such as jungles, waterfalls and swamps. Various rare, endangered animals and plants live in these ecosystems. The mountains are also home to many local tribes.

In the past, tourism, deforestation and hunting threatened the natural forests and the animals in them. This is now changing with the help of an organisation called Wild Life Alliance. The organisation has turned a local village, called Chi Phat, into a tourism community that protects the ecosystems and their animals. Through this new ecotourism, local people can now support themselves without harming the environment. Instead, they have become nature educators that teach tourists about their land. Some villagers work as nature guides while others provide sustainable accommodation and operate restaurants and various activities. Other locals work as rangers to protect the wildlife and limit where tourists can go.

Tourists can enjoy jungle hiking, mountain biking, traditional boat trips and camping while learning about nature and the local tribes who live in the rainforest. Ecotourism has helped develop the town of Chi Phát, which now has a school, a health clinic, clean water sources and a recycling programme.

With the success of the ecotourism project, the Cambodian government and project organisers hope more local people will get involved and develop ecotourism to more areas in the rainforest. In the end, ecotourism has three goals: to protect the environment, to help the local people, and to create awareness of the Cardamom Mountains as a place worth saving.

26. The Cardamom Mountains is the largest

in Southeast Asia.

Đáp án:

26. The Cardamom Mountains is the largest

in Southeast Asia.

Lời giải chi tiết :

26. Thông tin: The Cardamom Mountains of Cambodia is Southeast Asia's largest remaining rainforest.

(Dãy núi Cardamom của Campuchia là khu rừng nhiệt đới còn sót lại lớn nhất Đông Nam Á.)

The Cardamom Mountains is the largest remaining rainforest in Southeast Asia.

(Dãy núi Cardamom là khu rừng nhiệt đới lớn nhất còn sót lại ở Đông Nam Á.)

Đáp án: remaining rainforest

27. The village of Chi Phat has become a

that protects the environment.

Đáp án:

27. The village of Chi Phat has become a

that protects the environment.

Lời giải chi tiết :

27. Thông tin: The organisation has turned a local village, called Chi Phat, into a tourism community that protects the ecosystems and their animals.

(Tổ chức này đã biến một ngôi làng địa phương tên là Chí Phát thành một cộng đồng du lịch bảo vệ hệ sinh thái và động vật của chúng.)

The village of Chi Phat has become a tourism community that protects the environment.

(Làng Chí Phát đã trở thành cộng đồng du lịch bảo vệ môi trường.)

Đáp án: tourism community

28. Some villagers are

that control where tourists visit.

Đáp án:

28. Some villagers are

that control where tourists visit.

Lời giải chi tiết :

28. Thông tin: Other locals work as rangers to protect the wildlife and limit where tourists can go.

(Những người dân địa phương khác làm kiểm lâm để bảo vệ động vật hoang dã và hạn chế những nơi khách du lịch có thể đến.)

Some villagers are rangers that control where tourists visit.

(Một số dân làng là kiểm lâm viên kiểm soát những nơi du khách ghé thăm.)

Đáp án: rangers

29. Chi Phat now has a school and a health clinic thanks to

.

Đáp án:

29. Chi Phat now has a school and a health clinic thanks to

.

Lời giải chi tiết :

29. Thông tin: Ecotourism has helped develop the town of Chi Phát, which now has a school, a health clinic, clean water sources and a recycling programme.

(Du lịch sinh thái đã giúp phát triển thị trấn Chí Phát, nơi hiện có trường học, trạm y tế, nguồn nước sạch và chương trình tái chế.)

Chi Phat now has a school and a health clinic thanks to ecotourism.

(Chí Phát hiện có trường học và trạm y tế nhờ du lịch sinh thái.)

Đáp án: ecotourism

30. The Cambodian government wants to

ecotourism to other places in the rainforest.

Đáp án:

30. The Cambodian government wants to

ecotourism to other places in the rainforest.

Lời giải chi tiết :

30. Thông tin: the Cambodian government and project organisers hope more local people will get involved and develop ecotourism to more areas in the rainforest.

(Chính phủ Campuchia và các nhà tổ chức dự án hy vọng sẽ có nhiều người dân địa phương tham gia và phát triển du lịch sinh thái đến nhiều khu vực rừng nhiệt đới hơn)

The Cambodian government wants to develop ecotourism to other places in the rainforest.

(Chính phủ Campuchia muốn mở rộng du lịch sinh thái tới những nơi khác trong rừng nhiệt đới.)

Đáp án: develop

Phương pháp giải :

Tạm dịch bài đọc:

DU LỊCH SINH THÁI TẠI RỪNG MƯA CAMPUCHIA

Dãy núi Cardamom của Campuchia là khu rừng nhiệt đới còn sót lại lớn nhất Đông Nam Á. Ở vùng núi có hệ sinh thái đa dạng như rừng rậm, thác nước và đầm lầy. Nhiều loài động vật và thực vật quý hiếm, có nguy cơ tuyệt chủng sống trong các hệ sinh thái này. Những ngọn núi cũng là nơi sinh sống của nhiều bộ lạc địa phương.

Trong quá khứ, du lịch, nạn phá rừng và săn bắn đã đe dọa rừng tự nhiên và các loài động vật trong đó. Điều này hiện đang thay đổi với sự giúp đỡ của một tổ chức có tên Wild Life Alliance. Tổ chức này đã biến một ngôi làng địa phương tên là Chí Phát thành một cộng đồng du lịch bảo vệ hệ sinh thái và động vật của chúng. Thông qua loại hình du lịch sinh thái mới này, người dân địa phương giờ đây có thể tự hỗ trợ mình mà không gây tổn hại đến môi trường. Thay vào đó, họ đã trở thành những nhà giáo dục thiên nhiên dạy cho khách du lịch về vùng đất của họ. Một số dân làng làm công việc hướng dẫn thiên nhiên trong khi những người khác cung cấp chỗ ở bền vững và điều hành các nhà hàng cũng như nhiều hoạt động khác nhau. Những người dân địa phương khác làm kiểm lâm để bảo vệ động vật hoang dã và hạn chế những nơi khách du lịch có thể đến.

Khách du lịch có thể tận hưởng việc đi bộ đường dài trong rừng, đạp xe leo núi, đi thuyền truyền thống và cắm trại trong khi tìm hiểu về thiên nhiên và các bộ lạc địa phương sống trong rừng nhiệt đới. Du lịch sinh thái đã giúp phát triển thị trấn Chi Phát, nơi hiện có trường học, trạm y tế, nguồn nước sạch và chương trình tái chế.

Với sự thành công của dự án du lịch sinh thái, chính phủ Campuchia và các nhà tổ chức dự án hy vọng sẽ có nhiều người dân địa phương tham gia và phát triển du lịch sinh thái đến nhiều khu vực hơn trong rừng nhiệt đới. Cuối cùng, du lịch sinh thái có ba mục tiêu: bảo vệ môi trường, giúp đỡ người dân địa phương và nâng cao nhận thức về Dãy núi Cardamom như một nơi đáng được bảo vệ.